Zakończenie projektu - Indywidualizacja 2011-2013
W Szkole Podstawowej nr 2 w Piszu
zakończyła się realizacja
Projektu
„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów
klas I-III szkół podstawowych z terenu Gminy Pisz”
współfinansowanego przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
(Program Operacyjny Kapitał Ludzki Działanie 9.1, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych)
Zajęcia z uczniami realizowane były od listopada 2011 r. do 28 czerwca 2013r.
Rodzaje realizowanych zajęć :
- Zajęcia dla dzieci ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji – 1 grupa, łącznie zrealizowanych zostało 60 h, w zajęciach brało udział 5 uczniów
Efekty pracy z uczniami uzyskane po zrealizowanym projekcie na przykładzie jednego ucznia biorącego udział w w/w bloku zajęć :
Uczeń:
- systematycznie i aktywnie uczestniczył w zajęciach
– popełnia mniej błędów ortograficznych
– utrwalił pisownię podstawowych wyrazów z trudnościami ortograficznymi
– potrafi korzystać ze słownika ortograficznego, encyklopedii, leksykonu
– poprawił zapis graficzny pisma
– szybsze tempo pisania
– poprawił sprawność manualną i funkcje percepcyjno-motoryczne
– bezbłędnie przepisuje tekst drukowany
– pisze samodzielnie krótkie formy wypowiedzi (list, ogłoszenie, życzenia, opowiadanie itp.)
- zna części mowy
– zgodnie i twórczo pracuje w zespole
- potrafi przygotować zespołową inscenizację wykorzystując pacynki
- poznał zasady wielu gier dydaktycznych i korzystał z szerokiej gamy pomocy dydaktycznych,
które ćwiczą pamięć, koncentrację, percepcję wzrokowo – ruchową, grafomotorykę.
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 1 grupa, łącznie zrealizowanych zostało 60 h, w zajęciach brało udział 4 uczniów
Efekty pracy z uczniami uzyskane po zrealizowanym projekcie na przykładzie jednego ucznia biorącego udział w w/w bloku zajęć :
Uczeń :
- prawidłowo stosuje znaki większości, mniejszości i równości,
- umie podać aktualną datę,
- wykonuje proste obliczenia kalendarzowe,
- poprawnie mierzy i odczytuje długości odcinków,
- zna pojęcia: gram, dekagram, kilogram,
- umie posługiwać się wagą,
- posługuje się określeniami: cięższy, lżejszy,
- potrafi dokonać zakupów z wykorzystaniem papierowych monet i banknotów,
- dokonuje zamiany złotych na grosze i odwrotnie,
- sprawnie dodaje i odejmuje w pamięci w zakresie 30,
- rozumie pojęcie sumy i różnicy,
- rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń kalendarzowych, zegarowych i pieniężnych oraz z zastosowaniem miar długości i pojemności,
- sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 30,
- rozwiązuje proste zadania na mnożenie i dzielenie,
- wymieniania kolejno nazw dni tygodnia;
- wie, że tydzień to 7 dni;
- zna pory roku i potrafi wymienić aktualną porę roku;
- potrafi zapisać datę,
- odczytuje z tarczy zegarowej pełne godziny w systemie 12-godzinnym (używa określeń: piąta rano, piąta po południu; jedenasta w nocy itp.)
- dokonuje prostych obliczeń zegarowych na pełnych godzinach
- mierzy długości różnych przedmiotów linijką, metrem krawieckim, stolarskim;
- rysuje i mierzy długości odcinków;
- porównuje długości mierzonych odcinków,
- rozróżnia i nazywa poznane figury geometryczne,
-
Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy – 1 grupa, łącznie zrealizowanych zostało 30 h, w zajęciach brało udział 4 uczniów
Efekty pracy z uczniami uzyskane po zrealizowanym projekcie na przykładzie jednej uczennicy biorącej udział w w/w bloku zajęć :
Uczennica :
Dziewczynka poczyniła bardzo widoczne postępy , ma świadomość popełnianych błędów potrafi jednak je korygować .Bardzo ładnie i wyraźnie czyta .Wszystkie ćwiczenia wykonywała zawsze z wielkim zaangażowaniem ,chętnie wykonywała zajęcia dodatkowe, prace domowe wykonywała zawsze bardzo sumiennie. Początkowo krępowała się pracą w grupie (wstydziła się swojej wady ) jednak z czasem to minęło i bardzo ładnie zintegrowała się z pozostałymi dziećmi. Bardzo chętnie i z zainteresowaniem korzystała ze wszystkich pomocy logopedycznych znajdujących się w gabinecie. Poznała zasady korzystania z nich. Najbardziej interesowały ją zajęcia rozwijające pamięć wzrokową oraz słuchową.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych artystycznie - 1 grupa, łącznie zrealizowanych zostało 30 h, w zajęciach brało udział 6 uczniów
Efekty pracy z uczniami uzyskane po zrealizowanym projekcie na przykładzie jednej uczennicy biorącej udział w w/w bloku zajęć :
Uczennica :
- potrafi skupić się na wykonywanej czynności,
- świetnie wykonuje prace plastyczne wymagające twórczej wyobraźni,
- prace plastyczne są bardzo dokładnie wykonane i przemyślane,
- bardzo chętnie uczestniczyła w zajęciach,
- chętnie opowiadała o swoich pracach plastycznych,
- bardzo motywująco działały na nią pochwały.
- Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - 1 grupa, łącznie zrealizowanych zostało 30 h, w zajęciach brało udział 6 uczniów
Efekty pracy z uczniami uzyskane po zrealizowanym projekcie na przykładzie jednej uczennicy biorącej udział w w/w bloku zajęć :
Uczennica :
- uświadomienie dziecku i rodzicom :
- obecności wady i wynikających z tego zagrożeń
- zapewnienie odpowiednich warunków pracy (biurko, krzesło, ławka szkolna, oświetlenie)
- zapewnienie odpowiedniej ilości i warunków snu
- prawidłowe odżywianie
- zapewnienie aktywnego wypoczynku
- odpowiedni tornister i ograniczenie jego wagi
- rozciągnięcie mięśni przykurczonych
- nauka przyjmowania postawy skorygowanej
- wzmocnienie mięśni osłabionych
- wyrabianie nawyku postawy prawidłowej
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych z nauk matematyczno – przyrodniczych - 1 grupa, łącznie zrealizowanych zostało 30 h, w zajęciach brało udział 6 uczniów
Efekty pracy z uczniami uzyskane po zrealizowanym projekcie na przykładzie jednego ucznia biorącego udział w w/w bloku zajęć :
Uczeń :
Uczeń nauczył się stawiać hipotezy i formułować wnioski. Układał treści zadań do podanej formuły i sytuacji ( związane z płaceniem, mierzeniem, ważeniem, czasem, pomiarem i zużyciem energii). Doskonalił posługiwanie się mikroskopem- dokonywał obserwacji mikroskopowych, sporządzał preparaty. Samodzielnie wykonywał doświadczenia laboratoryjne. Badał właściwości i odczyn wody. Dokonywał pomiaru elementów pogody. Wykonywał rysunki w skali 1:2, 2:1. Analizował sposoby przystosowania się organizmów do środowiska wodnego. Poznał cykl inkubacji kurczaka oraz budowę ciała człowieka. Poznał podstawowe funkcje narządów człowieka. Założył hodowlę dżdżownic i prowadził obserwacje. Samodzielnie budował obwody elektryczne. Poznał zasady gier dydaktycznych „Nad ziemią i pod ziemią” , „Logigram”, „Szachowy skoczek